شنبه: 1 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

آيت‌الله مصباح يزدي: مردم در سپردن وظيفه دفاع از حقوق خود، به جبهه‌ پايداري اعتماد کردند

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح، ايشان در ديدار با كانديداهاي جبهه پايداري تهران در تاريخ 22 اسفند 90 ، پيروزي ملت ايران در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را نصرت الهي برشمرد و يادآور شد: هر نعمتي بايد با شكرگذاري همراه شود و اگر قدردان اين نصرت الهي باشيم، خداوند بر نعمت هايش مي‌افزايد.
    علامه مصباح، عوامل اين نعمت و پيروزي بزرگ را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در درجه اول تدبير حكيمانه و دلسوزانه مقام معظم رهبري و صداقت و اخلاص زايد الوصف ايشان، مهم‌ترين عامل تحقق اين نصرت الهي و پيروزي ملت ايران بود.
    وي افزود: در كنار اين تدبير و مديريت، همدلي و همياري مردم در تبعيت از رهنمودهاي ولايت‌فقيه و عشق و علاقه به انقلاب و نظام اسلامي، نقش مهمي را در ايجاد اين حماسه تاريخي ايفا كرد.
    ايشان همچنين با اشاره به هدف از تشكيل جبهه پايداري خاطرنشان كرد: نتيجه‌اي كه مردم رقم زدند و استقبال و اعتماد مردمي كه جبهه پايداري با آن مواجه شد، بسيار چشمگير بود و با وجود فرصت كمي كه براي معرفي اين جبهه وجود داشت و علي‌رغم امكانات ناچيز و تلاش‌هاي وسيع دشمنان و مخالفان جبهه، مردم با اصول و اهداف اين جبهه آشنا شده‌اند و با اين اصول موافق هستند.
    آيت‌الله مصباح با بيان اينكه نعمت ويژه الهي شامل حال كساني مي‌شود كه استحقاق دريافت آن را داشته باشند، اضافه كرد: صداقت، اخلاص، منطق قوي و معيار قراردادن آرمان‌هاي اصلي انقلاب، در كنار برخورد متين و منطقي در مقابل تخريب‌هاي گروه‌هاي مختلف، دست به دست هم داد تا مردم در سپردن وظيفه دفاع از حقوق ملت، به جبهه پايداري اعتماد كنند.
    عضو خبرگان رهبري با اشاره به بعثت پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله، يادآور شد: بعثت پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله نقطه عطفي در تاريخ بشريت و تحولي عظيم در مسير زندگي انسان‌ها بود، به اين معنا كه نقطه شروع حركتي بود که در دوران زندگي ائمه صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين تكامل يافت و در نهايت به دست امام زمان (عج) به اوج خود خواهد ‌رسيد.
    در هردوره زماني، دشمني‌ها و فتنه‌ها رنگ ويژه و شکل پيشرفته‌تري به خود مي‌گيرد
    وي با بيان اينكه به موازات پيشرفت فکر و فهم بشر در هر دوره زماني، دشمني‌ها و فتنه‌ها شکل و وضع پيشرفته‌تري به خود مي‌گيرد، تأكيد كرد:‌ در ابتداي اين راه، پيامبرصلي‌الله‌عليه‌وآله با انسان‌هاي بت پرست، جاهل و بي‌منطق مواجه بود كه برخورد زشت، نامناسب و غير معقول داشتند و بيش از هفتاد غزوه را به ايشان تحميل كردند.


    ايشان ادامه داد: حلقه دوم مبارزات بعد از رحلت پيامبر (ص) ‌شروع شد که به خانه نشين كردن حضرت علي عليه‌السلام انجاميد؛ و بعد از 25 سال، وقتي مردم به سوي ايشان هجوم آوردند و ايشان را پيشواي خود دانستند، مرحله جديدي از آزمايش‌هاي الهي آغاز شد، به صورتي كه وقتي حضرت خواستند ضايعات گذشته را جبران كنند، جنگ جمل به راه افتاد، که اين جنگ ديگر با كفار نبود، بلكه با كساني بود كه خود را اصحاب خاص پيامبر و نور چشمي‌هاي مسلمانان مي‌دانستند.
    علامه مصباح اظهار داشت: حلقه سوم و سنگين‌تر اين مبارزه در زمان سيد الشهدا عليه‌السلام رخ داد، به‌گونه‌اي که كساني كه در جنگ جمل و صفين در كنار حضرت علي عليه‌السلام شمشير مي‌زدند، در مقابل امام حسين عليه‌السلام قرار گرفتند و از قاتلان حضرت شدند.
    ايشان تصريح كرد: تاريخ نشان داده است كه هر روز امتحانات الهي به موازات سطح فرهنگ و اطلاع مردم، سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود و قرار گرفتن در مسير حق را مشكل‌تر مي‌سازد.
    در آخر الزمان به وسيله آيات قرآن با امام زمان (عج) به بحث و مناظره مي‌پردازند
    وي ادامه داد: در روايت معتبري نقل شده كه هنگام ظهور امام زمان(عج)، آن حضرت با كساني مواجه مي‌شوند كه به وسيله آيات قرآن با ايشان به بحث و مناظره مي‌پردازند، و ادعا مي‌كنند معناي آيات الهي را بهتر از حضرت مي‌فهمند، که اين آخرين حلقه از انواع مبارزه ميان حق و باطل است ،‌ يعني از زمان غيبت كبري تا ظهور حضرت، جامعه مستعد چنين رويارويي مي‌شود. ما بايد اين حقيقت را درك كنيم و آماده مواجه شدن با اين جهش جامعه باشيم.
    رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) تأكيد كرد: سخت‌ترين وظيفه در مواجهه با اين فتنه‌هاي متعدد و پيچيده بر عهده رهبري قرار داده شده كه ما بايد براي موفقيت و تأييدات مقام معظم رهبري، هميشه دست به دعا باشيم.
    ايشان در مقايسه تاريخ صدر اسلام با تاريخ انقلاب اسلامي، خاطرنشان كرد: در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي و رهبري حضرت امام (ره)، امتحان در مقابل ليبرال‌ها بود، بعد امتحانات شكل ديگري گرفت و کساني، مفاهيم ليبرالي را در پوشش و لعاب انقلابي‌گري مطرح كردند و به مخالفت با ارزش‌هاي اصيل انقلاب پرداختند و بعد از آن هم شكل‌ها تغيير يافت تا جايي كه در ظاهر براي عزت و اعتلاي اسلام شعار داده مي‌شد، و در باطن، اصل و ريشه اسلام هدف گرفته شده بود.
    علامه مصباح با تذکر اين نکته که اين تفكر بالقوه خطر بزرگي است که اگر رواج پيدا كند خطرش بسيار بيشتر از خطرات ديگر خواهد بود، به بيان وظايف انسانها در چنين شرايطي پرداخت و افزود: هر فرد جامعه در امتحانات اجتماعي وظيفه‌اي برعهده دارد، و بايد با استفاده از تجارب انتخابات گذشته، نقاط ضعف را كنار بگذاريم و نقاط قوت را تقويت كنيم.
    ايشان با اشاره به سختي امتحانات الهي يادآور شد:‌ خداوند در قرآن كريم صراحتا بيان مي‌كند كه گاهي اوقات امتحان الهي آنقدر سخت مي‌شود و اوضاع چنان فشرده مي‌شود كه بسياري از خواص نا اميد و مأيوس مي‌شوند و هنگام مأيوس شدن از خلق است که نصرت الهي فرا مي‌رسد.
    وي تأكيد كرد:‌ بکوشيم در هر كار به خدا توكل كنيم، و ضمن تلاش و كوشش براي انجام وظيفه خود، تنها به خدا اعتماد كنيم.
    آيت‌الله مصباح با اشاره به روايتي، اظهار داشت: مؤمن واقعي كسي است كه اعتمادش به خدا بيشتر از پولي است كه در جيبش هست، و اگر انسان‌ها به جايي برسند كه اعتمادشان فقط به خدا باشد، بايد بدانند که فرج نزديك است.
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3816

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه