جمعه: 10 فروردين 1403

شما اینجا هستید

آيت الله استادي: ادعاي بي توجهي علامه طباطبايي به روايات تفسيري، پوچ و بي اساس است.

     آيت الله استادي: با تبيين روش علامه طباطبايي در استفاده از روايات تفسيري گفت: ادعاي بي توجهي علامه طباطبايي به روايات تفسيري پوچ و بي اساس است.

     

    حضرت آيت الله استادي در همايش مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي با اشاره به انتساب ناجوانمردانه برخي انتقادات به حضرت علامه طباطبايي گفت:

    خدمتي كه علامه طباطبايي به روايات تفسيري در تفسير الميزان كرده است، هيچ كسي در طول تاريخ انجام نداده است، اما در عين حال برخي ايشان را متهم به بي توجهي به روايات مي كنند.

    وي با اشاره به اين كه روش علامه طباطبايي در برخورد با روايت تفسيري، بررسي جامعه و كامل روايات بوده است، اظهار داشت: قبل از ايشان هيچ كسي تمام روايات تفسيري را بررسي نكرده است در حالي كه ايشان همه روايات حتي روايات تفسيري اهل سنت را بررسي كرده است.

    استاد حوزه علميه با بيان اين كه برخي ادعا مي كنند ايشان خود را از روايات تفسيري مستغني مي دانست، خاطر نشان كرد: كسي كه خودش مقدمه بر تفسير نور الثقلين، عياشي مي نويسد و قبل از تفسير الميزان تفسيري را شروع مي كند و در 6 جلد آن بيش از 2 هزار روايت تفسيري بياورد، چگونه است كه متهم به بي توجهي به روايات تفسيري مي شود ؟

    آيت الله استادي ادامه داد: يكي ديگر از امتيازات ايشان اين بود كه بحث تفسيري را از روايات تفسيري جدا كرد و به مقايسه آندو مي پرداخت.
    وي افزود: علامه طباطبايي در روايات تفسيري اجتهاد مي كردند، همان گونه كه فقها در روايات فقهي اجتهاد مي كنند و همان گونه كه گاهي برخي فقهاء روايتي را صحيح نمي دانند، علامه نيز در روايات تفسيري چنين كرده و گاهي روايتي را نمي پذيرد، لذا نبايد ايشان را متهم به بي توجهي به روايات كرد.

    وي ادامه داد: تفسير قرآن به قرآن روش ابداعي علامه طباطبايي نبوده است، از هنر ايشان اين بوده است كه اين روش تفسيري را در سراسر قرآن پياده كرده است اما متأسفانه برخي ناجوانمردانه علامه را مورد انتقاد قرار داده اند كه نظر ايشان در تفسير، همان نظر ابن تيميه است كه او نيز روش قرآن به قرآن را مي پذيرد، اين در حالي است كه سابقه روش تفسير قرآن به قرآن به زمان ائمه (ع) برمي گردد اما اين منتقدين علامه طباطبايي را به ابن تيميه كه رسماً فردي دروغگو است تشبيه مي كنند.

    آيت الله استادي با ذكر نمونه هايي گفت: از بسياري از مواردي كه رابطه روايت تفسيري و آيات مشخص نيست، ايشان با دقت به تبيين رابطه آيه با محتواي روايت پرداخته است و اين همان تفسير صحيح است وگرنه تعبد به روايت بدون فهم رابطه آن با آيه تفسير نيست.

    استاد حوزه علميه با اشاره به اين كه علامه طباطبايي با دقت خود پيشاپيش به شبهات پاسخ داده است، ادامه داد: از خدمات بسيار ارزنده علامه طباطبايي است كه هر كجا آيه اي در مورد ولايت و امامت بيان شده است، آن را به نحو بسيار مطلوبي تبيين كرده و همه شبهات و مسائل پيرامون آن را پاسخ داده است.

    وي ادامه داد: كسي كه علامه طباطبايي را متهم به بي توجهي مي كند، آيا مي تواند آيه اي را با روايت تفسيري صحيح ذيل آن بياورد كه علامه به آن روايت توجه نكرده باشد يا نتوانسته باشد رابطه آن را قطع كند.

    استاد حوزه علميه با اشاره به اين كه نمي توان در تفسير تنها به روايت اكتفاء كرد، ادامه داد در اين صورت بسياري از آيات قرآن بدون تفسير باقي خواهد ماند.

    وي تفسير الميزان را بهترين تفسير موجود در عصر حاضر برشمرد و گفت: صحيح نيست خدمت ارزنده علامه طباطبايي را خيانت معرفي كرد، بلكه بايد هميشه قدردان زحمات ايشان بود.

    آيت الله استادي علامه طباطبايي را مفسر، فقيه، فيلسوف و اصولي دانست و گفت حال اگر كسي در يكي از مباني فلسفه يا فقه و اصول با حضرت علامه موافق نيست نبايد آن را وسيله اي براي انتقاد بر تفسير ايشان قرار دهند.

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3843

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه