چهارشنبه: 5 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

آيت الله مصباح يزدي: رمز سعادت، موفقيت و تكامل، كار خالص براي خداست

    استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأكيد بر اخلاص در كارها ، خاطر نشان كرد: رمز موفقيت، سعادت، پيشرفت و تكامل، كارخالص براي رضاي خداست

     

     

     رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از دانش‌پژوهان و اساتيد شعبه اصفهان موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، ضمن گرامي‌داشت ياد و خاطره علامه شهيد مرتضي مطهري به سير تحول حوزه‌هاي علميه اشاره كرد و گفت: رژيم طاغوت تصميم گرفته بود كه روحانيت و دين را ريشه كن كند و لذا در زمان پهلوي پدر، روضه‌خواني، پوشيدن لباس روحانيت و برگزاري جلسات مذهبي كاملا ممنوع بود.
    علامه محمدتقي مصباح يزدي با بيان اين‌كه هنگام سركار آمدن پهلوي پسر از سوي روس و انگليس به دليل شرايط جنگ جهاني فضا مقداري بازتر شد، ادامه داد: در اين زمان برخي طلاب شروع به تحصيل و تدريس كردند ، اما هرگز چنين شرايطي پاسخگوي نياز جامعه نبود.
    وي با اشاره به نقش حضرت امام(ره) در سكونت آيت الله بروجردي در قم ادامه داد: با ورود آيت الله بروجردي و با توجه به ويژگي‌هايي كه ايشان داشتند، مأموران طاغوت نمي‌توانستند عظمت ايشان را ناديده بگيرند ، لذا با حضور ايشان حوزه علميه قوت بيشتري گرفت .
    عضو خبرگان رهبري تأكيد كرد: در عين حال با توجه به افزايش دشمني دشمنان اسلام و نيازهاي جديد، حوزه علميه پاسخگوي نيازها نبود.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه كم كم با اخلاص و فداكاري برخي علما در چند شهر بزرگ كشور، روند آرام تحولات در حوزه علميه، شروع شد، ادامه داد: بالاخره با عنايت خداي متعال و به بركت اخلاص مردم و فداكاري‌هاي علماي مخلص كه با خون دل اساس روحانيت را حفظ كرده بودند، حركت رو به رشدي در حوزه‌هاي علميه شكل گرفت.
    وي با اشاره به وقوع انقلاب اسلامي و تأثير گسترده آن در همه ابعاد كشور گفت: با رهبري حضرت امام(ره) و همراهي ساير مراجع و علما و فداكاري توده مردم، حماسه‌اي عظيم در ايران رقم خورد كه قابل تصور براي هيچ كس نبود.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه بعد از انقلاب اسلامي وظيفه مسئولان و دلسوزان اسلام مضاعف و چند برابر شد، ادامه داد: هركس هر تخصص و تجربه‌اي داشت به كار مي‌گرفت براي اينكه بتواند براي رشد و ترويج دين در جامعه كاري انجام دهد.
    وي افزود: اما براي اين‌كه تحولات در مسير صحيحي جهت‌دهي شود، به طرح كاملي شامل نقشه راه، ابزار و امکانات لازم، نياز است تا عالمان متخصصي بتوانند آن را عملي كنند.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين‌كه براي ايجاد چنين حركتي علاوه بر نقشه راه بايد افرادي دينشناس، زمانشناس و با تقوا تربيت شوند ، به سابقه موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در قبل از انقلاب اشاره و خاطر نشان كرد: به دلايل مختلفي مانند اختلاف سليقه و تفاوت انگيزه‌ها نمي‌توان همه حوزه علميه را براي قدم گذاشتن در اين راه بسيج كرد و بايد بسيار محتاطانه و با دقت در اين مسير حركت كرد كه به مشكل خاصي برنخورد.
    وي ادامه داد: با توكل بر خدا و با كمترين امكانات حركتي از پيش از انقلاب آغاز شد و پس از آمدن حضرت امام(ره) و نظم گرفتن كشور، ايشان نه تنها اين حركت را تأييد بلكه بر گسترش آن تأكيد كردند و فرمودند تا زنده هستند، تأمين بودجه آن را شخصا بر عهده مي‌گيرند و پس از ايشان نيز مقام معظم رهبري با كمال لطف بر ادامه اين برنامه‌ها و توسعه آن تأكيد كردند.
    عضو خبرگان رهبري ادامه داد: تجربه نشان داده است كه در كارهاي ديني هركجا اخلاص بيشتري وجود داشته باشد ولو امكانات كم باشد، اثر گسترده‌تر و عميق‌تري داشته است.
    وي افزود: چه بسا در امور دنيوي بتوان با فريب ديگران كار خود را پيش برد، اما در فعاليت‌هاي ديني از آنجا كه طرف معامله خداست، بدون اخلاص براي خدا، اثري بر آن مترتب نمي‌شود وچه بسا نتيجه عكس بدهد و اگر كاري مخلصانه براي خدا انجام شود، محال است خداوند نسبت به آن بي‌اعتنا باشد.
    علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه امكاناتي كه امروز براي فعاليت‌هاي ديني در اختيار روحانيت قرار گرفته است به بركت خون هزاران شهيد است، ادامه داد: اگر بتوانيم با استفاده از اين امكانات خالصانه كار كنيم، نتيجه و اثر آن خارج از حد تصور ما خواهد بود و اگر براي كاري هزينه‌هاي نجومي بشود، اما براي خدا نباشد، هيچ اثري نخواهد داشت.
    وي با بيان گوشه‌هايي از زندگي حضرت علامه طباطبائي گفت: ايشان خانه‌اي اجاره كرده و حتي پول اجاره خانه را نداشته و به شدت مقروض بودند، اما براي رضاي خدا شروع به نوشتن الميزان كردند و در مورد بركت آن همين بس كه طي مدت كوتاهي اين تفسير گران‌سنگ به زبان‌هاي مختلفي ترجمه شده و در دورترين نقاط جهان اسلام نشر يافت.
    علامه مصباح هم‌چنين به زندگي ساده و بي‌آلايش امام(ره) اشاره كرد و گفت: زندگي امام(ره) بسيار سخت و با قناعت مي‌گذشت، اما از آن‌جايي كه مخلصانه فعاليت مي‌كرد، چنان سخنش پرنفوذ بود و در جهان تأثير مي‌گذاشت كه روساي جمهور بسياري از كشورها به صورت مستقيم سخنان ايشان را گوش مي‌كردند.
    اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأكيد مجدد بر اخلاص خاطر نشان كرد: رمز موفقيت، سعادت، پيشرفت و تكامل، كار خالص براي رضاي خداست.
    گفتني است اين ديدار 14 اردبهشت ماه در سالن تشريفات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3846

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه