پنجشنبه: 9 فروردين 1403

شما اینجا هستید

ارسال 400 مقاله به کنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي

    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي گفت: بيش از 400 مقاله به زبان انگليسي به همايش جنبي کنگره علوم انساني اسلامي ارسال شده است.


    به گزارش مرکز خبر واطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام دکتر سيد احمد رهنمايي در نشست خبري همايش جنبي کنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي که در موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد، اظهار کرد: کنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي سي و يکم ارديبهشت‌ماه در تهران برگزار مي‌شود و به همين منظور همايشي به زبان انگليسي در روز دوم خردادماه و در موسسه امام خميني(ره) برگزار خواهد شد.
    وي ادامه داد: تمام مقالات پذيرفته شده در اين همايش با محوريت نقد علوم انساني متداول مورد توجه ارزيابان قرار گرفته و به همين دليل براي تقدير بهتر از نويسندگان، همايشي مستقل برگزار خواهد شد.
    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي با بيان اينکه اين همايش در دو نوبت صبح و عصر برگزار مي‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر ميهمانان خارجي، تعداد زيادي از پژوهشگران موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) نيز در اين همايش سخنراني کرده و مقالات خود را ارائه خواهند داد.
    وي بيان داشت: در روز برگزاري اين همايش، برنامه‌هاي متنوعي مانند سخنراني افتتاحيه توسط پروفسور «لگن هاوزن» که از اساتيد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) است ارائه مي‌شود ضمن اينکه برخي از پژوهشگران ايراني نيز سخنراني خواهند کرد.
    حجت الاسلام دکتر رهنمايي با اشاره به ارائه هفت مقاله به زبان انگليسي در اين همايش گفت: ميزگردي با حضور تعدادي از کارشناسان ايراني و خارجي و با محوريت علوم انساني برگزار خواهد شد و پايان بخش اين سمينار يک روزه سخنراني آيت الله مصباح يزدي است که به طور همزمان، ترجمه انگليسي آن نيز ارائه مي‌شود.
    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي از برگزاري پيش جلسه‌اي براي اين کنگره در تهران خبر داد و افزود: محور اين پيش‌جلسه، گفتمان آزاد با موضوع علوم انساني خواهد بود که تعدادي از کارشناسان از قم نيز در اين جلسه شرکت خواهند کرد.
    وي ادامه داد: کارشناسان شرکت‌کننده در اين جلسه از ميان روحانيون مسلط به زبان انگليسي موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و اساتيد دانشگاه‌هاي معتبر کشور خواهند بود که در کنار کارشناسان خارجي به سخنراني خواهند پرداخت.
    دکتر رهنمايي با بيان اينکه بيشتر مقالات توسط کارشناسان و روحانيون مسلط به زبان انگليسي شاغل در موسسه امام خميني(ره) ارائه مي‌شود، گفت: در نظر داريم که اين برنامه را ضبط کرده و در شبکه‌هاي انگليسي‌زبان جمهوري اسلامي ايران پخش کنيم.
    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي اظهار کرد: محورهاي اساسي اين کميسيون شامل نقد مباني علوم انساني در پنج حوزه مانند مباني معرفت‌شناختي، مباني‌انسان شناختي، مباني روش‌شناختي و مباني ارزش‌شناختي است.
    وي با بيان اينکه برخي از اين مباني برگرفته از علوم انساني غربي هستند که مورد ارزيابي و بررسي قرار خواهند گرفت، گفت: در محور دوم به پيامدهاي علوم انساني متداول در جهان و کشورهاي اسلامي پرداخته مي‌شود تا عوارض صحيح يا غير صحيح آن مورد موشکافي قرار گيرد.
    عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: براي تدوين اين مقالات، اصول و معيارهاي خاصي در نظر گرفته شده و اين مسائل در جلسات شوراي علمي کنگره بيان شده‌اند که اساسي‌ترين آنها، بررسي تحول علوم انساني در مقالات است تا بتوان راهکارهاي لازم را براي ايجاد يک تحول شگرف در علوم انساني يافت.

    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي با اشاره به ارسال بيش از 600 چکيده مقاله به دبيرخانه کنگره عنوان داشت: در اين ميان 400 مقاله دريافت شده و 150 مقاله نيز توسط دبيرخانه پذيرفته شدند.
    وي خاطرنشان کرد: کارشناسان کشورهاي اسلامي که تحصيلات خود را در غرب گذرانده‌اند در اين کنگره شرکت کرده‌اند و علاوه بر آن، انديشمنداني نيز از ممالک غربي مانند آمريکا و کشورهاي اروپايي، مقالات خود را به اين کنگره ارسال کرده‌اند.
    حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهنمايي گفت: اميدواريم برگزاري اين کنگره موجب هم‌انديشي بهتري در زمينه علوم انساني شده و روند تحول در اين علوم با سرعت بيشتري ادامه يابد.
    مسئول کميسيون نقد علوم انساني متداول کنگره علوم انساني اسلامي تعداد کميسيون‌هاي اين کنگره را هفت مورد اعلام کرد و بيان داشت: در هر کميسيون مقالات گوناگوني مورد بررسي قرار گرفتند که برخي از آنها در زمان برگزاري، ارائه خواهند شد.
    وي با اشاره به ارزيابي‌هاي مختلف بر روي مقالات دريافت شده، افزود: کنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي با حضور آيت‌الله صادق لاريجاني در تهران افتتاح مي‌شود و در نوبت عصر نيز آيت‌الله مصباح يزدي سخنراني خواهند کرد.
    دکتر رهنمايي ادامه داد: کميسيون‌هاي مختلفي چون «نظريه‌هاي ممتاز در علوم انساني اسلامي»، «کاربردي‌سازي علوم انساني اسلامي» و «رويکردهاي رايج به علوم انساني اسلامي در جهان اسلام» در اين کنگره فعال بوده و هر يک از آنها، مقالات گوناگوني را مورد بررسي قرار داده‌اند
     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3855

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه