جمعه: 7 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

فاطمه زهرا(س) رحمت واسعه الهي بر تمام خلايق است

    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با تأکيد بر لزوم حرکت بانوان در مسير حضرت زهرا(س) بيان کرد: رفعت مقام حضرت زهرا(س) به گونه اي است که رحمت ايشان تمامي خلايق را شامل مي شود.

     

     


     علامه محمد تقي مصباح يزدي ظهر پنج شنبه بيست ويکم ارديبهشت ماه در آستانه ولادت خجسته حضرت زهرا(س) در جمع بانوان و همسران طلاب موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم ضمن بزرگداشت مقام آن حضرت و روز زن گفت: مقام حضرت زهرا(س) به قدري عالي است که سايه آن مي تواند تمام خلايق را مشمول رحمت خود قرار دهد.
    وي خاطر نشان کرد: در قرآن خداوند براي همه مومنين دو الگو معرفي کرده است که اين دو الگو از ميان خانمها هستند که يکي حضرت مريم و ديگري حضرت آسيه است.
    عضو خبرگان رهبري به فلسفه الگو شدن اين دو بانو از جانب پروردگار پرداخت و اظهار کرد: ذکر نام اين دو بانو بعنوان الگو در قرآن اين نکته را بيان مي کند که رسيدن به مقام قرب الهي در گرو جنسيت نيست؛ همانگونه که در ميان مردان پيامبر و ائمه اطهار(ع) به کمال رسيدند در ميان بانوان نيز کساني هستند که توانستند به بالاترين درجات کمال برسند.
    اين استاد اخلاق حوزه علميه قم به برخي از نکات ادبي در آيه قرآن در شأن حضرت مريم و آسيه اشاره کرد و تصريح کرد: عالمان ادبيات عرب اذعان دارند که خداوند در قرآن اين دو بانو را تنها الگو براي زنان معرفي نمي کند بلکه آن ها را الگوي همه اهل ايمان معرفي مي کند. نکته ديگر در مورد اين دو الگو اين است که يکي از اين دو بانو همسر فرعون زمان بوده است.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)افزود: ويژگي حضرت آسيه که سبب شد الگوي عالميان شود اين بود که او قرب الهي را طلب مي‌کرد؛ خواسته او از خدا نزديکي به پروردگار بود که در قالب اين عبارت بيان شد: «خداوندا در نزد خودت براي من خانه اي بساز».
    علامه مصباح يزدي سپس به بيان مقام حضرت زهرا(س) پرداخت و توضيح داد: مقام حضرت زهرا بر اساس اعتقادات ما از مقام اين دو بانوي برگزيده بسيار والاتر است و حتي خداوند به حضرت زهرا مقاماتي عنايت کرده است که ائمه اطهار(ع) نيز خود را نيازمند او مي دانند.
    وي با اشاره به حضور مضجع شريف حضرت فاطمه معصومه (س) در ايران گفت: خداوند نسخه دوم حضرت زهرا(س) را به ما عنايت کرده است و اگر ما به مقام اين بزرگوار معرفت پيدا کرده بوديم و قدر او را مي دانستيم و اين نعمت را شکر مي‌گزاشتيم، هيچگاه احساس غربت و بي پناهي نمي‌کرديم .
    عضو خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه بويژه بانوان بايد حضرت زهرا را شناخته و سعي کنند در مسير او گام بردارند، توضيح داد: حضرت زهرا اوقات خود را تقسيم کرده بود و هر بخش را به کاري اختصاص داده بود که از جمله ويژگي هاي برجسته آن حضرت عبادات عارفانه او بود.
    اين استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: حضرت در عبادات خود هميشه براي ديگران دعا مي کرد و اين در حالي بود که بسياري از اين افراد در حق حضرت جفا کرده بودند، حال اگر ما از حضرت زهرا(س) کمک بخواهيم قطعا او دريغ نمي‌کند، و اگر پاسخي نمي‌شنويم بايد ريشه مشکل را در ارتباط گيري‌هاي خود با حضرت جستجو کنيم.
    رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينکه الگو پذيري ما از حضرت زهرا(س) نبايد تنها در گفتار خلاص شود، تأکيد کرد: بايد کاري کنيم تا رضايت حضرت زهرا(س) را جلب کنيم و رضايت حضرت تنها در صورتي حاصل مي شود که در مسيري گام برداريم که ايشان در راه تبليغ و نشر آن گام برداشته بود؛ از اين رو رفتار و گفتار ما بايد درمسير حق باشد تا حضرت دست ما را بگيرد.
    آيت الله مصباح يزدي آن‌گاه به نقش خطير و مهم همسران طلاب پرداخت و گفت: موفقيت هر مردي در گرو همراهي و همدلي همسر اوست، و اگر مردي رابطه گرمي با همسر خود نداشته باشد موفقيتي هم در زندگي نخواهند داشت. و اين عدم موفقيت به اندازه اي است که او حتي در عبادات نيز به کمال نمي رسد.
    وي تصريح کرد: مردم روحانيان را منسوب به امام زمان(عج) مي دانند (هر چند که ما لايق اين انتساب نيستيم)، از اين رو همسران طلاب و روحانيان افتخار خدمت‌گزاري و ياري سربازان امام زمان (عج) را دارند و اين انتساب بهانه اي است که ما خود را به شکل ياران و دوستداران حضرت درآوريم .

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3848

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه