پنجشنبه: 30 فروردين 1403

شما اینجا هستید

نشست علمي الگوي مطالعه شخصيت با نگرش به منابع اسلامي در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد

    به گزارش واحد خبر و رسانه روابط عمومي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، نشست علمي در موضوع روان‌شناسي با عنوان «الگوي مطالعه شخصيت با نگرش به منابع اسلامي» با حضور عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر بشيري عصر روز دوشنبه 1/3/1391 برگزار گرديد.


    حجت‌الاسلام والمسلمين بشيري با اشاره به تاريخچه شخصيت انسان اظهار داشت از اوايل قرن بيستم مطالعه‌اي درباره شخصيت تاريخچه شخصيت انجام گرفته است که از سال 1930 تا 1950 باب جديدي در اين مطالعه گشوده شده است.
    استاد گروه روان‌شناسي مؤسسه در الگوي پيشنهادي، به الگوي ديني و ساحت‌هاي نفس اشاره نموده و در بيان آن گفت: بدن انسان به‌همراه ساخت رواني اوليه آن (همان فطرت) از قبل از تولد فاقد هرگونه کنش‌وري مستقل است، با تولد کنش‌وري نفس به تدريج و به‌صورت مستقل آغاز مي‌شود.
    عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پاسخ به اين پرسش که آيا در گزاره‌هاي ديني اشاره اي به تحول و مرحله‌اي بودن شکل‌گيري شخصيت شده است يا نه؟ با اشاره به آيات قرآن کريم و فرمايش حضرت رسول(ص) چنين بيان کرد: در سوره نوح مي‌فرمايد: «و شما را به‌گونه‌اي متفاوت بيافريديم.» يا در آيه ديگري: «شما را نخست از خاک آفريد، آنگاه از نطفه، سپس علقه و در مرحله چهارم از مضغه و در مرحله پنجم جنين و در مرحله ششم طفل و آن‌گاه جوان و سپس پير و سالخورده. (نوح:14، روم:54 و 70)
    وي اضافه کرد: پيامبر(ص) مي‌فرمايند: زمانيکه کودکانتان زبان گشودند «لا‌اله‌الا‌الله» را به آنان بياموزيد. و حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «هنگامي‌که کودک به سن درک رسيد و چيزي از قرآن را آموخت بايد به او نماز آموزش داده شود.
    حجت‌الاسلام والمسلمين بشيري در بيان انواع تحول نيز به آيات 67 از سوره مؤمن و حديثي از حضرت امير(ع) اشاره نمود و از تفسير الميزان نيز مراحلي را براي تحول شناختي و عقلاني بيان کرد.
    دکتر بشيري در استفاده از متون ديني گفت: اولا تربيت اخلاقي محور اصلي کار همه انبياء بوده است، ثانيا تربيت اخلاقي بر پايه تحول اخلاقي استوار است و ثالثا در تحول اخلاقي به دوره کودکي و نوجواني توجه خاصي شده است.
    حجت‌الاسلام والمسلمين بشيري در جمع‌بندي مطالب و کاربرد آيات در اين بحث گفت: 1. اخلاق زمينه فطري دارد، 2. تحول اخلاقي مراحل و ادواري دارد، 3. هرمرحله با داشتن ويژگي‌هايي از ساير مراحل متمايز مي‌شود، 4. کودک و نوجوان در هر مرحله از تحول اخلاقي نيازهايي دارد که بايد مورد اهتمام والدين و مربيان باشد، 5. برخورد والدين و مربيان با کودک و نوجوان و همچنين سطح انتظارشان بايد متناسب با توانايي‌ها و علايق آنها باشد و مسئوليت‌هايي که به کودکان و نوجوانان واگذار مي‌گردد سنجيده باشد و روحيه «اغماض» و «تغافل» بعضا در برخورد با اشتباهات و خطاهاي آنان مراعات شود.

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3858

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه