چهارشنبه: 19 ارديبهشت 1403

شما اینجا هستید

نظريه پردازي علامه طباطبائي در روش تفسيري

    آيت الله رجبي در همايش ملي " مباني و روش تفسيري علامه طباطبائي ": از دو منظر مي توان به روش تفسيري علامه طباطبائي نظر کرد: اول شيوه تفسير ايشان و دوم نظريه پردازي ايشان در روش تفسيري.

    حضرت آيت الله محمود رجبي با بيان اينکه علامه طباطبائي با نوشتن الميزان خدمت بزرگي به اسلام، تشيع و جهان کرد، ادامه داد: علاوه بر اينکه ايشان تفسير را در حوزه هاي علميه احيا کرد، جايگاه رفيع تفسير را به جامعه نشان داد و به همگان فهماند که تفسير يک رشته و فني مانند ديگر رشته هاست که نياز به آموزش و فراگيري دارد.
    وي ادامه داد: يکي ديگر از خدمات ارزنده علامه طباطبائي به تشيع اين بود که از حريم اهل بيت(ع) و آموزه هاي تشيع در برابر هجوم شبهات سلفي ها، با تفسير قرآني دفاع کرد، و جواب از اين شبهات را به قرآن مستند مي کرد،
    در حاليکه تا قبل از آن بيشتر براي تبيين شبهات از روايات اهل بيت(ع) استفاده مي شد و اين حرکت علامه سبب شد تا اين دفاع بتواند در مجامع اسلامي که روايات اهل بيت (ع) را قبول ندارند يا در روايات تشکيک مي کنند، قابل طرح باشد.
    آيت الله رجبي خاطر نشان کرد: يکي از ديگر امتيازات علامه طباطبائي مستند سازي معارف اهل بيت(ع) به قرآن کريم است، يعني همان معارف اهل بيت(ع) را از دل قرآن بيرون آورده است و نه تنها روايات بلکه ساير آموزه هاي تشيع را نيز مستند به قرآن ارائه کرده است.
    عضو جامعه مدرسين ادامه داد: علامه طباطبائي همچنين در قالب تفسير مباني شيعه را به صورت مستدل و مستحکم اثبات نموده است و هدف علامه از پاسخ به شبهات منطقي و فلسفي در تفسير در واقع دفاع از مباني و معارف شيعه است.
    وي با اشاره به جامعيت قرآن کريم خاطر نشان کرد: علامه طباطبائي با بيان مباحث حقوقي، اقتصادي و سياسي برخاسته از قرآن کريم، در تفسير الميزان، جامعيت اين کتاب آسماني را در ابعاد مختلف نشان داده ست.
    مديرگروه تفسير و علوم قرآني موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به رويکرد اجتهادي علامه طباطبائي نسبت به روايات اجتهادي افزود: ايشان با اين رويکرد خدمت بزرگي به اسلام و روايات کرده است ، چرا که حتي کتب تفسيري نيز نقد و اجتهادي همچون علامه را ندارد و در واقع علامه طباطبائي مبتکر اين نوع نگاه به روايات تفسيري بوده است.
    آيت الله رجبي با اشاره به نقش علامه طباطبائي در روش درست تفسير قرآن کريم گفت: به روش تفسيري قرآن به قرآن علامه طباطبائي از دو جنبه مي توان نگريست، يک اصل روش تفسيري علامه طباطبائي و جنبه ديگر نظريه پردازي علامه طباطبائي در شيوه تفسيري قرآن به قرآن.
    عضوجامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه در مورد نظريه پردازي اين سئوال مطرح است که آيا نظريه پردازي فقط در علوم تجربي وجود دارد و يا در علوم غير تجربي نيست جاري است، ادامه داد: به نظر مي رسد نظريه پردازي در علوم غير تجربي نيز وجود دارد و علامه طباطبائي در تفسير قرآن کريم نظريه پردازي کرده است.
    آيت الله رجبي خاطر نشان کرد: علامه طباطبائي به آيات و روايات فهم قرآن مراجعه کرده و سپس نظريه تفسيري قرآن به قرآن را داده است.
    وي با اشاره به اينکه آيات فهم قران کريم دو دسته هستند، دسته اي که آيات قرآن را شفاف دانسته و دسته اي که بيانگر وجود ابهاماتي در آيه است، ادامه داد:
    روش فهم قرآن کريم باروش ديگر کتب نوشته شده تفاوت دارد، چرا که خواننده به ترتيب بخش هاي کتاب مطلب را خوانده و مراد نويسنده را در مي يابد، اما در قرآن کريم از آنجايي که اينچنين فصل بندي وجود ندارد، با خواندن آياتي از قرآن کريم بايد آيات ديگر را نيز مدنظر داشت، تا بتوان فهم کاملي از آن پيدا کرد.
    مديرگروه تفسير و علوم قرآني موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با تبيين آيات قرآن کريم و روايات که دلالت بر فهم قرآن کريم دارند، به اثبات نظريه پردازي علامه طباطبائي در روش تفسير قرآن کريم با استفاده از آيات و روايات پرداخت.

     

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/3844

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه