پنجشنبه: 9 فروردين 1403

شما اینجا هستید

نمی‌توان با رفتاری شبیه دشمنان، توقع رسيدن به نتايج اسلامی داشت

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم این مسیر را برویم، ابتدا باید باور و اعتقادمان را تصحیح کنیم، در مرحله بعد بايد خودسازی کنیم، خودسازی مانند امام (ره) و رهبری؛ و بايد بدانیم با حرف و شعار، كار درست نمی‌شود؛ باید همان‌گونه که انبیا رفتار کردند، عمل کنیم. نمی‌توان توقع داشت که رفتارمان همانند دشمنان اسلام باشد، اما با حرف زدن، نتیجه اسلامی بگیریم.

     عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم این مسیر را برویم، ابتدا باید باور و اعتقادمان را تصحیح کنیم، در مرحله بعد بايد خودسازی کنیم، خودسازی مانند امام (ره) و رهبری؛ و بايد بدانیم با حرف و شعار، كار درست نمی‌شود؛ باید همان‌گونه که انبیا رفتار کردند، عمل کنیم. نمی‌توان توقع داشت که رفتارمان همانند دشمنان اسلام باشد، اما با حرف زدن، نتیجه اسلامی بگیریم.

     به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری، اظهار داشت: امروز مشکلات متعددی گریبان‌گیر جامعه است؛  از یک سو وضعیت نامناسب اقتصادی، تورم و مشکلات معیشتی، و از سوی دیگر وجود فساد و ویژه‌خواری، و از طرف دیگر آسیب‌های فرهنگی که جامعه با آن رو‌به‌رو است؛ اما باید توجه داشت این مشكلات فقط در کشور ما نیست و کشورهاي ديگر هم كمابيش با چنین مشکلاتي دست و پنجه نرم می‌کنند.

    آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هايي از مشكلات موجود در کشورهای مختلف، خاطر نشان كرد: در برخی از کشور‌ها کسانی که به جرم سوء‌استفاده مالی محكوم به زندان شده‌اند، قصد شرکت در انتخابات دارند و در صورت انتخاب شدن، در دوران تصدی پست مورد نظر مصونیت خواهند داشت!

    استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به روش‌های مرسوم در کشورهای ديگر گفت: در کشورهای مختلف، احزاب متعددي وجود دارند كه هر يك به دنبال کسب قدرت هستند و به همين خاطر علیه یک‌دیگر سخنرانی، افشاگری و دروغ‌پراکنی می‌کنند و تلاش مي‌كنند به هر نحوی رقبا را از میدان بیرون کنند؛ در عرصه بین‌المللی نیز بسیاری از شعارها مانند آزادی، صلح و حقوق بشرفقط ابزاری برای رسیدن به مقاصد برخی کشورهاي قدرتمند است.

    وي افزود: البته اگر تا امروز کسی ترديدي در این زمینه داشت، با اتفاقات اخیر منطقه و دنیا، و هم‌چنین با حضور شخص ترامپ که پرده‌ها را بالا زده و تفکرات واقعی‌شان را عیان كرده، دیگر شکی وجود ندارد و امروز همه می‌دانند که هدف اصلی آن‌ها کسب منفعت و قدرت است و برای آن حاضر به انجام هر جنایتی، و حتی پشت کردن به هم‌پیمانان خود نیز هستند.

    آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: آن‌چه جای تعجب دارد این است که ما به عنوان يك کشور اسلامی و انقلابی که امام(ره) آن را پایه گذاری کرده، در صدد هستیم که برای حل مشکلاتمان نسخه‌ای از دشمنان بگیریم؛ یعنی با این همه منابع غنی، به سمت کسانی که فساد و مشکلاتشان عیان شده، دست دراز کنیم.

    وی با طرح این سؤال که آیا اسلام برای این شرایط و حل چنين مشکلاتي برنامه‌ای دارد یا خیر، خاطر‌نشان كرد: رفتار ما نشان می‌دهد که قائل به گرفتن راه حل از اسلام نیستیم و معتقدیم كه «ره چنان باید رفت که رهروان رفتند»؛ باید به کسانی مراجعه کنیم که حتی به هم‌پیمانانشان هم پشت می‌کنند! برخی مثل يكي از رؤساي جمهور اسبق عقيده‌شان این است که قله فکر بشری، لیبرالیسم است. بر اساس این نگاه، کسانی که می‌خواهند از دین و خدا برای حل مشکلات راه حل طلب کنند، عقب‌افتاده هستند.

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رویکرد امام (ره) در نهضت اسلامی كه منتهي به پیروزی انقلاب شد، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم كه همه چیز در پیشرفت‌های مادی منحصر نیست؛ مگر امام راحل(ره) چه داشت که چنین انقلابی را به پيروزي رساند؟ بنده بر اساس آنچه از دین فهمیدم، گمان می‌کنم سخن دین، با روش‌های مرسوم در دنيا و نگاه غرب و تفکر غربی کاملا متفاوت است. عامل حرکت در آن نگاه، فقط تأمین نیازهای مادی است؛ در حالی که دین، حیات اصلی و حقیقی را در آخرت می‌داند و دنیا را فقط جایگاه موقتی و مزرعه‌اي براي رسيدن به آخرت معرفي مي‌كند.

    وي افزود: اين در حالي است كه برخي ادعا می‌کنند که قرآن را قبول دارند، اما عملشان نشان می‌دهد كه دستورات قرآنی را اوهام و ارتجاع می‌دانند.

    وی با اشاره به جریانات سیاسی کشور در هفتاد سال اخیر، گفت: در این مدت گروه‌های متعددی در جامعه ما پيدا شدند که هر يك با عنوان خدمت به مردم، توسعه و پیشرفت، عدالت و نظائر آن شعارهای مختلفي سر دادند؛ اما بنده به یاد ندارم هیچ یک از احزاب سیاسی، ارزش‌هاي دینی یا انسانی را به عنوان شعار مطرح کنند، و نهایت همتشان این بود که سهمی در قدرت داشته باشند؛ اما مرحوم مدرس با رویکردي متفاوت حركت جديدي را شروع كرد که برای همگان تعجب برانگیز بود. در اين ميان کسی که توانست شعارهای مرحوم مدرس را عملی کند، حضرت امام(ره) بود؛ آیت‌الله کاشانی را نیز مي‌توان حلقه وصل این جریان دانست.

    آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه گفت: امروز 40 سال از پیروزی انقلاب گذشته و از ابتداي حركت امام(ره) چند نسل عوض شده است؛ حال، آیا حرکت و راه ما، همان چیزی است که امام راحل (ره) می‌فرمود، یا ما هم استحاله شده‌ایم؟ متأسفانه باید گفت امروز تعداد کسانی که با خودباختگی در مقابل آمریکا و تمدن غربی گرایش‌های لیبرالی دارند، از دوران انقلاب بیشتر است. شاید یکی از دلایل اين امر این باشد که افراد تحصیل کرده ـ‌به‌خصوص کسانی که در غرب‌ تحصیل کرده‌اندـ خود را رشد یافته‌تر می‌دانند.

    وی با اشاره به این که مهندس بازرگان علیرغم این که در حوزه شخصی فردی متدین بود و حتی کتاب‌های دینی هم داشت، از نظر انقلابیون فردی غرب‌گرا تلقی می‌شد، ادامه داد: اما امروز با مشاهده برخی از مسئولان بايد گفت خدا پدر مهندس بازرگان را بیامرزد؛ برخی از ايشان به اندازه مهندس بازرگان هم اعتقاد به دین ندارند.

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به این که در نگاه برخی جریانات، جبهه پایداری جریانی متحجر و ارتجاعی است، خاطر نشان كرد: شما توجهي به اين جريانات نداشته باشید؛ اما ببینید نسبت شما با تفکر و راه امام(ره) چيست؟ آیا واقعاً هدف اصلی شما خدمت به جامعه و نهایت هدفتان بهره‌مندي‌هاي مادی نیست؟ آیا ما واقعاً راه امام(ره) را باور کرده‌ایم؟ آیا باور داریم كه برای حل مشکلات موجود نیز باید به دستورات قرآن عمل کنیم؟ آیا باور کرده‌ایم که حتی اگر منافع دنیوي را هم بخواهیم، باید جامعه‌اي با ایمان و متقي داشته باشيم، و در این صورت است كه خداوند نیز برکاتش را از آسمان و زمین بر مردم نازل می‌کند، یا این تفکر را نوعی وهم و خیال می‌پنداریم، و راهکار حل مشكلات را همان چیزی می‌دانیم که غربی‌ها گفته‌اند؟ آیا باور داریم كه استغفار و بازگشتن به سوی خدا حتی خشکسالی را متوقف می‌کند، یا این حرف‌ها را تفکرات عوامانه می‌پنداریم و تنها راه حل چنین مشکلی را در پیشرفت و رسیدن به تکنولوژیِ بارور کردن ابرها و نظایر آن می‌دانیم؟

    آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: کسانی بودند كه صریحاً مي‌گفتند قبل از انقلاب درباریان خوردند و بردند، حالا نوبت ماست که بعد از تحمل زندان و شکنجه به نان و نوایی برسیم!! آیا ما هم چنین تفکری داریم؟!

    استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأكيد كرد: عامل انحراف در دل همه ما وجود دارد؛ اگر هنوز فعال نیست، به‌خاطر این است که شرایط و موقعیت مناسبي پیش نیامده، و اگر روزی شرایط فراهم شود، معلوم نیست ما هم چنین حرف‌هایی نزنیم. مگر وزیر اسبق وزارت ارشاد صریحاً نگفت کار ما همان کار وزارت فرهنگ و هنر شاه است و ربطی به اسلام ندارد؟! اگر ما هم به موقعیتی برسیم، آيا همین حرف‌ها را ـ‌ولو با بيان دیگر و همراه با توجیهات دینی‌ـ مطرح نمی‌کنیم؟!

    وی با بیان این که جا دارد در اين زمينه با خود بیندیشیم و حساب خودمان را روشن کنیم، گفت:  اگر واقعاً دین را باور داریم، بايد به لوازمش پایبند باشیم. اگر ما هم تنها راه حل مشکلات را همان بدانیم که دیگران می‌گویند، هدفمان هم همان اهداف مادی باشد، و در عمل هم در پي انتقاد از احزاب دیگر برای از میدان بیرون کردن آنها و رسیدن خودمان به قدرت باشیم، با دیگران چه تفاوتي خواهیم داشت؟ آیا همین که اسم اين جریان را جبهه پایداری انقلاب اسلامی گذاشتیم، مسائل حل می‌شود؟!

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چه چیزی می‌تواند ما را از انحرافات باز بدارد که اگر به قدرت رسيديم، از آن سوء‌استفاده نکنیم، اهل رانت‌خواري نشویم، رشوه ندهیم و نگیریم، و فساد نداشته باشیم؟ آيا دستورات اقتصادي غرب می‌تواند عامل بازدارنده از اين انحرافات باشد؟ روشن است كه خیر.

    وی با تأكيد بر این که اگر ما دغدغه دین داشته باشیم، خداوند هم طبق سنت‌های خودش به ما کمک خواهد کرد، افزود: دو نگرش و تفکر در اين زمينه وجود دارد؛ نگرش اول همان رويه حزب‌بازی که در دنیا مرسوم است و در آن تهمت و دروغ هم وجود دارد، را كارساز مي‌داند؛ اما نگاه دوم عامل قوی‌تری را مؤثر مي‌داند. حال، اگر ما تفكر دوم را باور داریم، چرا نتيجه آن در عمل ما ديده نمی‌شود؟!

    آیت‌الله مصباح يزدي در ادامه گفت: ممکن است انسان به زبان شعاری بدهد، اما وقتی به مسئولیتی رسید، رفتارش بر خلاف آن باشد و عمل خودش را هم توجیه کند؛ حال، از کجا معلوم که اگر ما هم به قدرت برسیم، در عمل به آن‌چه گفته‌ایم، ملتزم باشیم؟!

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: زماني ربا با نرخ 12 درصد جنگ با خدا تلقی می‌شد؛ اما امروز 30 درصد سود را اسلامی می‌دانیم! در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادي و ورشکستگی‌ها ناشی از همین امر است!

    وي افزود: تا زماني كه فکر، اصلاح نشود، نمی‌توان توقع تحقق اسلام را داشت؛ لذا باید هم باور خودمان را اصلاح کنیم، هم باورهاي انحرافی دیگران را تغيير بدهیم.

    استاد اخلاق حوزه علمیه قم، دنیاگرایی، منفعت‌طلبي و خودپرستی را عامل وضعيت فعلی دانست، و خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم خودمان را حفظ کنیم که باور داشته باشيم هر نفسی که می‌کشیم باید حسابش را نزد خدا پس بدهیم، و بدانیم كه در قبال تصرف در هر ریال از بیت‌المال، نزد خدا مسئولیم، چه رسد به تصرفات میلیاردی.

    آیت‌الله مصباح یزدی در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما باید فعالیت‌مان را بیشتر بر فرهنگ متمرکز کنیم؛ یعنی باور خود و دیگران را اصلاح کنیم؛ در غير اين صورت، هر تغییری هم انجام شود، همین آش و همین کاسه خواهد بود. با اكتفا به شعار و حرف، ما هم مانند کسانی هستیم که پس از رسيدن به قدرت ديگران را فراموش مي‌كنند؛ اما زماني كه  موقعیتشان به خطر می‌افتد فریاد وحدت کلمه، همدلي و نظایر آن را سر می‌دهند. این وحدت بهانه‌ای است برای این که چند روزی بیشتر بر صندلی پست و مقام بنشینند!

    وي افزود: از کجا معلوم من و شما چنین نباشیم؟ تا زماني كه فکر ما اصلاح نشود، هر چه زیبا سخن بگوییم و شعار بدهیم، وضعیت همین است.

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري خاطراتی از زندگی امام راحل(ره)، اظهار داشت: امام (ره) در مصرف وجوهات برای خانواده خود نیز بر اساس مبانی دیني رفتار می‌کردند؛ تا جايي كه مرحوم حاج آقا مصطفی، اگر از برخی مراجع دیگر شهریه نمی‌گرفت، حتی نمی‌توانست زندگی‌اش را اداره کند. امام(ره) تا این حد مقید و بر اساس مبانی رفتار مي‌كردند. امروز نیز جانشین صالح ایشان همین گونه است؛ ايشان به فرزندان‌شان اجازه ورود به فعاليت‌هاي اقتصادی را نداده‌اند و برخی از آنها هنوز هم در منزل اجاره‌ای ساكن هستند. آیا رهبر اين كشور قدرت ندارد یک آپارتمان ساده برای فرزندانش تهیه کند؟!

    وی با بيان خاطراتی از ساده‌زیستی رهبر انقلاب، تأكيد كرد: تجربه 40 ساله بعد از انقلاب نشان داده که نه تنها در هیچ موردی كوچك‌ترين خیانتي در رفتار نبوده، بلکه حتی اشتباهی در تصمیمات‌شان نيز نمي‌توان یافت.

    رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم این مسیر را برویم، ابتدا باید باور و اعتقادمان را تصحیح کنیم، در مرحله بعد بايد خودسازی کنیم، خودسازی مانند امام (ره) و رهبری؛ و بايد بدانیم با حرف و شعار، كار درست نمی‌شود؛ باید همان‌گونه که انبیا رفتار کردند، عمل کنیم. نمی‌توان توقع داشت که رفتارمان همانند دشمنان اسلام باشد، اما با حرف زدن، نتیجه اسلامی بگیریم.

      گفتنی است اعضای شوراي مركز جبهه پایداری پنجشنبه، 28 تیرماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با علامه مصباح یزدی دیدار کردند.

    لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/5926

    آخرین اخبار

    موسسه امام خمینی

    «این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره... ادامه

    سند چشم انداز

    چشم‌انداز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اميد به فضل الهي و عنايات ويژه حضرت ولي عصر(عج) و در پرتو کوشش عالمانه و تلاش متعهدانه همه ارکان و اعضا و پارسايي و پاکي مديران، استادان، محققان، دانش‌پژوهان و... ادامه